Voiko pieni kaupunki tuottaa kekseliäitä liikenneratkaisuja?

Usein saatetaan ajatella, että uudet, erilaiset ja kekseliäät liikenneratkaisut ovat vain isoille kaupungeille mahdollisia ja pienten pitää tyytyä perinteisiin. Yksityisautoilu, harvat bussilinjat, pyörätiet, kävelytiet, kalliit taksit, ehkä palvelulinja, uudempina kaupunkipyörä – mitä niitä nyt sitten onkaan – siinäkö ne sitten ovat?

Eräässä kehitystilaisuudessa lähestyttiin asioita uusista näkökulmista, ravisteltiin totuttuja ajattelutapoja ja harjoiteltiin olemaan kekseliäämpiä. Yhtenä sovellusharjoituksen tarkoituksena oli etsiä uusia ideoita tuttuihin asioihin, mm. pienen kaupungin liikenteeseen. Ryhmä rakentui eri ammattitaustan omaavista henkilöistä ja liikennealan suhteen pääosin amatööreistä. Ilmapiiri oli vapautunut ja ideoita ei heti saanut tyrmätä. Mitä ryhmä sitten tuotti liikenneaiheeseen?

Ideoista noin puolet keskittyi siihen, miten ylipäätään saataisiin esille uusia ideoita. Toinen puoli oli varsinaisia liikenneratkaisuja, joista osa lienee jo jossain käytössäkin. Mutta merkille pantavaa oli, että amatöörit kykenivät tuottamaan monenlaisia ideoita vain 40 minuutissa. Entä, jos aikaa olisi ollut vuosi ja tukena pienen kaupungin innokas ja ennakkoluuloton panostus aiheeseen ja lisäksi kenties kaupungin mukaan innostamat ammattiverkostot? Ryhmän tuotoksista seuraavassa joitakin poimintoja:

  • ”Kyllä pienikin voi olla kekseliäs liikenneinnovaatioiden alueella, jos se valitaan tärkeäksi kehittämisalueeksi.”
  • ”Ensin pitää ravistella pään sisältä totutut ajattelutavat ja ratkaisut pois.”
  • ”Kekseliäisyydestä pitää tehdä palkitsevaa.”
  • ”Innostetaan asukkaat ideoimaan ja jokaisesta ideasta saa lipun johonkin kaupungin palvelupaikoista.”
  • ”Perustetaan alueellisia keksimisryhmiä ja parhaimpia ja eniten uusia liikenneratkaisuja tuottanut alueryhmä palkitaan aluetta parantavalla tavalla.”
  • ”Tarpeen mukaan elävät ja joustavat bussireitit niin, että kulkuneuvojen kootkin muuntuvat tarpeen mukaan.”
  • ”Tosiaikainen varaus- ja tilaussysteemi mobiilisti käytettäväksi.”
  • ”Liikenteessä olevien bussien ja taksien sijainti, kulkureitti ja vapaana olevien paikkojen määrä reaaliajassa netin kartasta seurattavana, jolloin voi tehdä varauksen ja hypätä kyytiin sopivan reitin varrelta lennosta.”
  • ”Mahdollisuus etukäteen tilata esim. kaupungin alueella liikkuviin linjabusseihin lisäpalveluja lisämaksusta: aamukahvi, päivän lehti, hartiahieronta, taide-esityksiä, infoa ajankohtaisista kaupungin toiminnoista (maksuton) tms.”
  • ”Edulliset mopoautotaksit, joihin koulutetaan nuoria yrittäjiksi. Vapaana olevien sijainti ja menossa oleva reitti on nähtävissä reaaliajassa netissä. Voi myös tilata paikalle etukäteen. Rakennetaan sitä tukemaan intensiivinen ja jatkuva ajotaito-, palvelutaito-, turvallisuus- ja yrittäjyyskoulutus.”
  • ”Perinteisten taksit saatava avoimeen kilpailuun eli taksilupia pitäisi saada jokaisen, joka on suorittanut vaadittavat kurssit ja on mukana laadunvalvontasysteemissä. Hinnat laskisivat, palvelut lisääntyisivät ja halvempikin auto kelpaisi.”
  • ”Koulutetaan pizzatakseja myös henkilötakseiksi periaatteella ’tilaa pizza kotiin, pääset kyydissä kotiisi tai paluukyydissä kotoa pois’.
  • ”Katetut kevyenliikenteenväylät pääreiteille.”
  • ”Rakennetaan kokeiluprojekti jonkun kehittämistahon kanssa ja kokeillaan kuskittomia robottiautoja nonstopisti tietylle reitille kulkemaan.”
  • ”Rakennetaan pilottireitti, jossa yritykset pääsevät pilotoimaan ajoneuvottomia kulkuneuvoratkaisuja, uusia energiamuotoja käyttäviä ajoneuvoja, sähkökäyttöisiä kulkuneuvoja, jotka saavat sähkönsä katuun upotetuista energialinjoista, yms. Linkitetään siihen myös tekniikan oppilaitoksia, tempauksia, kilpailuja ja esittelyjä, ehkä tv-ohjelmakin.”
  • ”Kevyet sähkökäyttöiset kumipallokulkuneuvot kulkemaan tiettyjä vakioreittejä automaattisesti. Joustavat läpinäkyvät pallon- tai pisaranmuotoiset kevyet korit, nopeus 20 km/h – hauskan näköistä, erotutaan kaupunkien joukosta, vetää kaupunkiin muitakin pilotteja.”
  • ”Järjestetään nuorten liikenneratkaisuista ideointikilpailuja nuorille suunnittelijoille, autoalan opiskelijoille, yms.”
  • ”Laatuvarmistettu ja rekisteröity kimppakyytijärjestelmä kaupunkialueelle. Kimppakyydistä saa pisteitä, joita voi käyttää kaupungin maksullisiin palveluihin.”
  • ”Ekologisten ajoneuvojen kevät- ja syyskilpailut. Yleisö äänestää voittajan. Pisteitä annetaan ekologisuudesta, erikoisuuksista ja hauskuudesta. Voittaja saa vuodeksi ilmaisen pysäköinnin kyseisellä ajoneuvolla.”
  • ”Vuoden kävelysuoja –kilpailu syksyisin. Kuka keksii uusia ja parempia ideoita kävelijöille suojautua sateelta, viimalta, pakkaselta. Paras uusi idea palkitaan.”
  • ”Pisaralla pisimmälle tai aurinkovoimalla pisimmälle –kilpailuja vuosittain kaupunkilaisille ja mukana erilaisia sarjoja.”
  • ”Kaupunkipyöriä, joissa on läpinäkyvä suojakate edessä ja päällä.”
  • ”Sähkömoottoriavusteiset suojakuvulliset riksataksit, joissa myös matkustajalla mahdollisuus avustaa polkemalla. Mikäli haluaa polkea, pääsee halvemmalla hinnalla.”
  • ”Katteellinen ryhmäpolkuauto vakiopääreiteille. Kumirenkailla tai yksiraiteista pitkin kulkeva. Ei ennakkovarausta, saa mennä kyytiin polkemaan aina, kun on vapaita paikkoja.”

Ryhmän ideoihin voi suhtautua huumorilla, koska kyse oli vain harjoituksesta. Mutta vakavasti siltä osin, että samantyyppisiä menetelmiä käyttävät apuvälineenään monet tuotteliaat ja vakavasti otetut keksijätkin. Ajatuksen kannattaa antaa lentää ja rikkoa totuttuja ajattelutapoja.

Jätä kommentti

css.php